måndag 24 augusti 2009

SY MÖSSA STEG FÖR STEG (mitt eget mönster)


Då många undrar, och jag är för lat för att skriva en beskrivning varje gång jag ska skicka iväg ett mössmönster, så har jag gjort en beskrivning som jag lägger ut här på bloggen! :0)
  1. Urklippt bit.
  2. Vik ut.
  3. Vik räta mot räta och sy ihop kanten.
  4. Vik "tuben" dubbel, passa in "spetsarna".
  5. Sy det minsta "V-sprundet" (eller vad heter det?) .
  6. Sy det stora "sprundet".
  7. Vänd rät, och du har en färdig mössa!

33 kommentarer:

  1. Precis som jag gjort mina mössor, bra beskrivning.

    SvaraRadera
  2. Fin beskrivning, nu vill man ju bara ha tips på var man kan hitta nå trevliga mönster :)

    //Lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. du kan väll hitta fina mönster på din närnaste sy butik

      Radera
  3. Bra beskrivning! Håller precis på med mösstillverkning själv. Har dock ett lite annorlunda mönster. :)
    En fråga ang. storlekar. Om du får ett huvudmått i cm på någon som ska ha en mössa, hur anpassar du då? Jag sydde en mössa häromdagen som har omkrets på 47 cm (dubbel trikå). Den är lagom till mig som har ett hattmått på 54 cm. :S

    SvaraRadera
  4. Men detta var jättebra och snäll av dig, det säger mycket om din personlighet, dela med sig, det gör människor med talent ännu mer värdiga. tusa tack!

    SvaraRadera
  5. Tack för att du delar med dig med en bra beskrivning på hur du gör!
    Jag har mestadels gjort på liknande sätt men testar även lite andra varianter som jag stöter på på nätet.
    Men mitt återkommande problem är hur stor (antal cm bred i nederkanten) den ska vara till olika åldrar. Har du något tips där?

    SvaraRadera
  6. Nilla och Petronella: Jag har provat ut mina storlekar. Från början hade jag en storlek som passade från 3 år och upp till vuxen. Sen har jag minskat "bredden" och testat. Jag har många barn i alla olika åldrar runt omkring mig, så det har funnits någon att prova på hela tiden. Jag har nu 3 st storlekar på min mössa, och det är 0-6 mån som är 34 cm bred nedtill inklusive sömnsmån. St 6 mån - 2 år är 40 cm inlusive sömnsmån, och st 3 - vuxen är 49 cm inklusive sömnsmån. Då har jag en sömnsmån på 1 cm. Hoppas att det kanske va till liten hjälp.

    SvaraRadera
  7. Men åh vilken bra beskrivning och så genersöt av dig att dela med dig! Tack!

    SvaraRadera
  8. Åh, vad bra. Tack för att du delar med dig! Har tyvärr inga egna barn än att prova på.
    Då ska jag utgå från detta när jag ska sy en mössa som present och det känns lite väl avslöjande att fråga om barnets huvudmått :)

    SvaraRadera
  9. Superbra beskrivning. Kul när folk delar med sig. Gör allting så mycket roligare.

    SvaraRadera
  10. Du är snäll du ;-)!
    Jag har också provat mig fram för vuxna, då jag och min man tex har helt olika huvudstorlek. Sen beror det på tygkvalité också.

    SvaraRadera
  11. anna: Ja, så att sätta en storlek på en mössa är jätte svårt tills man fått till den! Man måste nog helt enkelt prova fram storlekarna. Och som du säger! Att tygkvalitén har betydelse med, så det får man tänka på när man väljer tyg. Att har man ett tyg som är lite mindre stretchigt, så får man tänka på att ta ut vidden på mössan lite mer än om man hade haft ett väldigt stretchigt tyg...då kan man få ta in vidden lite isället.

    SvaraRadera
  12. Ja du är ju en Ängel som delar med dej, verkligen!!! Du kommer att gå långt du!
    (Men jag håller mej till endast en nål och tråd om något gått sönder) Resten fixar du!

    SvaraRadera
  13. Åh, vilken bra beskrivning - tack!

    SvaraRadera
  14. Jättefin beskrivning. Kul att se ytterliggare ett sätt (för mig iaf) att sy en mössa på.

    SvaraRadera
  15. Hej!

    Bloggade om beskrivningen och länkade till bilden, hoppas du tycker det är OK (annars får du säga till så tar jag bort).

    SvaraRadera
  16. Bra beskrivning! Förhoppningsvis blir det till att sy sommarhattar här nu. Om barnen går med påatt ha dem på sig förståss. Vad Max tycker om hattar, vet jag ju redan...

    SvaraRadera
  17. Såg att det var någon som ville ha ett mönster på liknande mössa, jag har lagt ut en tutorial på min blogg hur man ritar mönster själv ifall någon är intresserad.
    http://alvinea.blogspot.com/2009/08/rita-monster-till-mossa-tutorial.html

    SvaraRadera
  18. håller på at provsy en mössa enligt detta och snälla annas hjälp, och även om jag är helt osäker, verkar som jag kommer till rätt, tusan tusan tack!

    SvaraRadera
  19. hihi, det hoppas jag, för de två små huvuder här hemma har vuxit och vi har inga som passar nu.

    SvaraRadera
  20. Vilka jättefina kläder du gör! Nu väntar jag bara på att man får beställa igen så min lilla kan få lite fina kläder :-)

    Mvh Sofia

    SvaraRadera
  21. Hej!
    Vad gulligt att lägga ut en beskrivning! Nu ska jag börja prov-sy!
    En fråga - om man vill ha den fodrad, eller med dubbla tunna tyger och samtidigt slippa sömmar mot huvudet, hur gör man bäst då?
    Hälsningar MammaM

    SvaraRadera
  22. MammaM: Den här mössan sys i dubbeltrikå/Interlock. Det blir alltså dubbelt lager med tyg när man syr enligt min beskrivning. Sömmen hamnar "inuti" mössan, och ingen söm skaver mot huvudet. Den enda söm som blir är invändigt när man syr ihop den upptill.

    SvaraRadera
  23. Toppen!
    En fråga till bara... Nu när det kommer bli kallare, vad syr du helst dina mössor i för material? Eller fodrar du dem med nåt? Vad?
    Jag tänkte provsy en mössa, men med mitt tålamod så slutar det nog med att jag hör av mig till dig och beställer istället *hihi*
    Mvh MammaM

    SvaraRadera
  24. Anonym: Haha! Nej då! Ge inte upp! Det är busenkelt! Jag lovar! Bara man fått in snitsen så! Jag har faktiskt inte haft några funderingar ännu på hur jag tänker göra mina vintermössor! Eventuellt att jag då ritar om mönstret lite så att man kan ha ett innerfoder i tex fleece. Har fått in en beställning på vintermössa, och där va önskemålet även öronlappar och knytband under hakan. Så Jag kommer att rita om mönstret så småningom, och göra det lite vintrigare! Men hur vet jag inte ännu.

    SvaraRadera
  25. Men va snäll du är Madelene! Är inte haj på att sy alls men det här verkar ju helt lätt ju....Tack för detta! Kanske ska man prova?!

    Kram

    SvaraRadera
  26. Hej och tack för en jättebra beskrivning. Nu är det bara att tuta och köra så att mina barn slipper frysa om öronen :)

    SvaraRadera
  27. Jag behöver lite hjälp...! Är absolut nybörjare på att så men har lyckats komma ändå fram till punkt 4 utan problem. Men nu har jag kört fast! Hur gör jag med punkt 5 & 6. Vilka delar ska jag sy ihop? Har 3 spetsat som bild 4 visar, men vilken spets ska sys ihop med vilken?

    / Maria

    SvaraRadera
  28. Härligt att du lagt upp hur du gör. ska prova till mina barn.. :) Tack.

    SvaraRadera
  29. tusen tack för mönstret! jag har snott det rakt av från dig! ;)

    SvaraRadera
  30. Tack för fin beskrivning som passar även någon som mig, som bara valde träslöjd i skolan :P Nu skall min bebis få massa fina mössor. De som finns färdiga är ju oftast alldeles för dyra eller för fula ^^

    Tack åter igen

    MvH / Terése

    SvaraRadera
  31. Det ser väldigt spännande ut men jag förstår inte riktigt beskrivningen =(... vaddå ska man sy under eller i mössan inte utanpå???

    SvaraRadera
  32. Hur "hög" gör du mössan? spettsarna alltså?

    SvaraRadera