lördag 15 januari 2011

Skulle behöva lite råd och tips...

Går i symaskinstankar...
En vanlig symaskin har jag...en brother nv-50
och nu vill jag ha sån/såna som "alla" andra har...men...vilken ska man välja?!?!
För det första:
Vad har man en overlock till? (det vet jag väl egentligen, men ändå)
för det andra:
Vad har man en cover till?
för det tredje:
Finns det fler man behöver ha?
och för det fjärde:
Finns det nån maskin som har allt man behöver?
Det här är ju värre än att köpa barnvagn!!!
Tar tacksamt emot hjälp då jag skulle behöva reda ut alla olika begrepp som cover och overlock och alla andra mysko grejer man ska ha. :0) Och vilka som är helt onödiga egentligen eller alldeles behövliga.

17 kommentarer:

  1. Man kommer ju ganska långt med sin vanliga symaskin - så jag förstår faktiskt varför du frågar :)

    Jag har ju bara en vanlig maskin och en overlock. Med dem kommer man VÄLDIGT långt. Framför allt tycker jag om overlocken eftersom den sparar tid - man slipper renklippa kanterna eftersom den både syr ihop, kastar och skär samtidigt. Sparar dundermycket tid så för en fyrbarnsmamma borde den vara rena drömmen ;)

    Sen drömmer även jag om en covermaskin, men det känns ändå som lite overkill. Men tänk vad underbart att få sy snygga fållar och kantband :) Mmmmmmmmmmmm!!!

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  2. Sparar tid....lät underbart! :0D Och snygga fållar och kantband lät som en dröm det med...men man måste ju ha delmål på väg till sina större mål så att kunna spara tid låter tillräckligt just nu. Så då gör jag som du och köper en overlock och så kan jag med drömma om en covermaskin sen! :0)

    Tusen tack!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Håller fullständigt med Makrill. Det bästa jag gjort näst efter att jag köpte min nya symaskin och började sy var att köpa en overlock. Så mycket roligare det blir att sy med en sån! Sedan kan man ju alltid fortsätta drömma om en cover och snyggare fållar etc men jag kommer långt med det jag har!

    SvaraRadera
  4. Men...med en overlock syr man alltså...ett plaggs alla sömmar....men halsmudd och sånt får man fortfarande sy med vanliga maskinen då eller? Tills man har skaffat sig en cover kanske?

    SvaraRadera
  5. Det här är en jätteintressant diskussion för mig. Undrar precis samma saker som Madelene...tack, för att du ställer frågan.
    Menar du att du sytt alla dina underbara kläder på en helt vanlig symaskin. Jag har ju knappt ens vågat sy i elastiska material med min...trodde att det alltid blev jättefult! Jag har i och för sig en riktigt gammal maskin, Husqvarna sent 70-tal alt tidigt 80-tal, men du menar alltså att man kan sy snygga barnkläder på en sådan?!

    SvaraRadera
  6. Jajamen! :0) Jag har sytt nu i lite mer än 2 år och det första året sydde jag på en AEG maskin inköpt på Rusta för 995 kr. (den körde jag dock sönder) :0) Efter det lade jag ner lite mer pengar på en Brother NV-50 och den syr jag på idag. Jag kan göra allt med den verkar det som. Har inte hittat några begränsningar än i allafall. Så länge maskinen har stretchsömmar så funkar det kanon. Men som Makrill och JuMel just tipsat om så skulle det ju inte vara helt fel att slippa sitta och klippa och kasta och på så sätt spara tid och göra jobbet mycket roligare.

    SvaraRadera
  7. Jag köpte en pfaff coverpro vilket innebär att det är både en overlockmaskin samt en covermaskin. Nackdel är att man måste trä om maskinen när man byter söm, men fördel att man har allt-i-ett.Jag tror de flesta köper olika maskiner för att slippa trä om dem sen, men det har ändå fungerat för mig tycker jag som inte visste hur mycket jag skulle sy när jag köpte den. Helt klart värt att ha en overlock det är den ljuvligaste känslan när det bara susar till och man har sytt en mössa ex.

    SvaraRadera
  8. Jag tänker att man klarar sig väldigt bra med en vanlig maskin. Om man vill speeda upp det lite så kan man skaffa en overlock. Men man måste fortfarande ha en vanlig maskin till några grejjer man syr ändå, typ sticka ner sömmar eller så. Sedan när man har de två maskinerna så kan man kanske skaffa en covermaskin. Börjar med grunden och bygger på allteftersom liksom ;)
    vanlig - overlock - cover
    Men det är ju bara mina tankar...
    Lycka till med valen! :D

    SvaraRadera
  9. Hallå, när jag skulle köpa mig ny maskin för åh massa år sedan fick jag råd av en väninna till mamma som sålde Janome maskiner. Hon rekommenderade att jag skulle satsa på en helt vanlig symaskin först och främst innan jag köpte overlock. Det gjorde jag och är super nöjd. Jag valde en Husqvarna med broderi enhet (något jag aldrig använder), men maskinen är super..
    Lycka till!!

    SvaraRadera
  10. Jag har en overlock och har precis uppgraderat min vanliga maskin till en med lite mer sömmar. Drömmer som många andra om en CoverPro men kan inte motivera det köpet just nu. Men overlocken är kanon, utan den hade jag nog lagt av för länge sedan! Det är snabbt och smidigt och blir snygga sömmar

    SvaraRadera
  11. Har sytt i ca 25 år nu och jag började med en vanlig maskin Pfaff tiptronic 1071 ( har fortfarande kvar den och syr dagligen på den ) sen köpte jag en overlock även den en Pfaff och den kör jag med sen ca 20 år tillbaka. Mycket bra kvalité på dem. Köpte en brodyrmaskin för 3 år sedan men det var för att jag fick pengar över när vi hade sålt huset. 20 000 kostade den. Använder den ganska mycket, men det är ju ingen maskin som jag verkligen behövbde, det var mest för att jag ville ha den och att jag kunde köpa den. För ca två år sedan köpte jag en cover pro från janome och jag är ju glad för att jag har den. En del meckande med trådspänning, men jag börjar få lite koll på den nu.
    Skulle jag ge dig mitt bästa råd så är det att du satsar på en bra overlock som inte har för mycket finesser. Tror faktiskt att det håller bäst. Du kommer att bli gladast för en ovberlock enligt mig. Annars tycker även jag att du syr väldigt fina saker "trots" att du "bara" har en vanlig maskin. Med andra ord har du sömnaden i fingrarna.

    Lycka till med ditt val / Wimsan

    SvaraRadera
  12. Tusen tack för alla svar. Alla säger att sömnaden blir lättare och roligare med en overlock och det avgjorde allt. En overlock ska det bli då tid är något jag inte har så gott om med 4 barn i huset och en karl som enbart är hemma på helger. Nu ska jag jaga rätt på en maskin!

    Wimsan Mari: Tusen tack! :0)

    SvaraRadera
  13. Säger som övriga! En overlock borde du absolut skaffa dig! Du kan sy halsmuddar med den om du syr på dem som rundlar. Men muddrullå/kantband måste man sy på vanligt sätt eller med en covermaskin som är försedd med bandvikare.

    Imponerande att du hinner och orkar sy så mkt som du gör med "bara" en sådan vanlig enkel maskin. Själv är jag prylgalen och har noll tålamod så jag har alla tre sorterna numera. :P

    SvaraRadera
  14. Ett tips: om du har någon symaskinshandlare i närheten köp maskinen där. Himla smidigt att kunna lämna in den om något krånglar och få hjälp direkt istället för att ha mailkontakt.

    Själv har jag sytt från och till i 15 år. Barnkäder sen 2002 och då på en vanlig simpel huskystar 207. 2009 köpte jag en Huskylock s15, en enkel overlock med ca 15 sömmar, använder dock endast 3 av dem:4-trådig overlock, rullfåll och flatlock. En ny värld öppnade sig:).

    Har även en coverpro och en huskylock s21 (kombinationsmaskin, overlock, täcksömsmaskin)De sista maskinerna är hur kul som helst att ha, men absolut ej nödvändiga. Störst förändring blir det med en vanlig enkel overlock.

    En annan fördel med att handla i butik är att man kan byta upp sig och få tillbaka i princip vad man gett för den gamla maskinen när man uppgraderar till en ny. De flesta overlocksen görs på samma fabrik, köp en som är lätt att trä och lätt att sy på. Om du har möjligthet prova i butik, låna hem om du får.

    Lycka till med ditt köp. (du syr mycket fint:))

    SvaraRadera
  15. Anonym: Tack tack! :0)

    Jag har haft funderingar på att gå till en butik och få testa olika maskiner. Att köpa en via nätet känns som att treva lite i mörkret. Träffar man rätt så har man tur med andra ord. Och tur är inget jag egentligen vill lägga pengar på utan jag vill känna något för maskinen när jag väl fått hem den. När man syr så känns en symaskin som något heligt på nåt vis. Man vill ju gärna bli ett med maskinen istället för att behöva skälla på den hela tiden. :0)

    SvaraRadera
  16. Nilla: Ibland känns det som att jag inte hinner med något alls. ;0) Men det går i perioder. Är barnen nöjda så kan jag sy, annars är det ganska så omöjligt. :0) Har testat att försöka roa dem samtidigt som jag syr, men det funkar inte längre...att ha en tvååring som springer iväg med övertråden är inget vidare, har man tur så stannar han i samma rum i alla fall med trådrullen! Så att sy får jag numera göra kvällstid. Minstingen ska snart skolas in, så då blir det mer sytid. :0) *längtar*

    SvaraRadera
  17. En overlock gör att det går enormt mycket snabbare att sy,syr du tex en tröja syr du allt på overlocken och sticker sedan ner sömmarna med din vanliga maskin. Gå och prova hos en lokal handlare så visar h*n hur den fungerar och hur man trär (att trä en overlock är lite krångligare än en vanlig maskin men man lär sig)
    Rekommenderar varmt janomes overlocker,de är enkla,tysta och bra.

    SvaraRadera